Wat kunnen we leren van YouTube sterren?

  • nick
  • Nieuws
  • Apr 26, 2017
  • no comments.

In de wereld van social media zijn verschillende persoonlijkheden vele malen populairder dan het bedrijf dat zij vertegenwoordigen. Deze personen zijn zo zichtbaar binnen social media dat we dankzij YouTube sterren en andere influencers meer interesse krijgen in een merk en niet andersom.

Een aantal voorbeelden zijn Gary Vaynerchuck van Vayner Media, Neil Patel van CrazyEgg en Michal Sadowski van Brand24. Ook de beroemdheden die Coca-Cola of Pepsi promoten hebben meer volgers dan deze bekende merken zelf. Hoe zit dat?

Tara Hunt van Truly Social geeft in een video goed weer wat YouTube sterren hebben en merken missen. Een aantal van haar adviezen zijn absoluut de moeite waard en cruciaal voor bedrijven die gebruik maken van social media, ongeacht welk platform.

Door te kijken wat de X-factor is van deze online persoonlijkheden, kunnen bedrijven leren wat deze mensen zo speciaal maakt. Het is niet dat bedrijven uit zichzelf geen goede social media campagne kunnen runnen. Deze mensen is het echter gelukt om hun dagelijks brood te verdienen met hun verschijningen op social media. We kunnen er dus een hoop van leren.

De social media sterren zeggen het volgende

De volgende tips zijn onder andere de reden waarom social media beroemdheden de harten van vele internetters hebben gestolen. Wil jij jouw social media avontuur tot een succes leiden, dan is het aan te raden om op de volgende zaken te letten.

Creëer en plaats content met regelmaat

Een van de eerste dingen die we doen zodra we wakker worden, is een kijkje nemen op social media. We zullen zien dat onze feed vol staat met het heerlijke ontbijt van bloggers, fitness tips van topcoaches en filmpjes van joggers die al vroeg de deur uit zijn gegaan om een luchtje te scheppen. Deze mensen houden ons scherp, maar zien we ook posts van merken die we volgen? Het antwoord is over het algemeen negatief.

De meeste merken plaatsen enkel content op social media wanneer er iets groots aan de hand is, zoals een integratie met een ander product, een masterclass van een invloedrijk persoon binnen de industrie of een grote verjaardagstaart ter viering van de verjaardag van de directeur. Kortom, spectaculaire, boeiende dingen worden minder vaak geplaatst aangezien iedereen dagelijks druk in de weer is en het niet onder de core-business valt.

Merken zullen op dagelijkse basis meer standaard dingen plaatsen, zoals een link naar een blogpost of het vermelden van een nieuwe korting. Het doel van deze posts is om meer aandacht te genereren voor een product of dienst zodat er meer wordt verkocht.

De conclusie is dat merken meer gericht zijn op marketing campagnes. Op de dagen dat zij op social media posten, is het de bedoeling dat een product of dienst wordt gepromoot.

Wat kunnen merken op dit gebied verbeteren?

Het is aan te raden om de gebruikelijke content te delen. Maar in plaats van enkel links naar een blogpost en landingspagina’s met producten of diensten, kunnen bedrijven ook informatieve links en naar verschillende bronnen verwijzen. Dit stelt de mogelijkheid om vragen te stellen en discussies uit te lokken. Bedrijven kunnen actief zijn op social media zonder altijd te smeken om een click of een like. Het artikel “The Social Media Marketing Strategy” is een aanrader.

Wat bedrijven kunnen leren van bekende online persoonlijkheden - DollarShave

Maak de volgers onderdeel van jouw dag

Online persoonlijkheden promoten voornamelijk henzelf. Zelfs wanneer zij lifestyle bloggers zijn of een YouTube channel hebben met boekrecensies, zullen ze afbeeldingen van zichzelf plaatsen waarin zij zich voorbereiden voor een video. Ze houden ons op de hoogte wat er speelt in hun leven en laten ons achter de schermen meekijken. Op deze manier is het volgen van deze mensen een ervaring. We maken deel uit van hun lifestyle.

Merken houden vaak niet de hele dag lang aandacht van mensen vast. Er is echter een simpele manier om dit te doen als bedrijf. Door een klantendienst aan te bieden via social media kanalen aan te bieden en dit op een transparante manier te doen, houd je de lezers bezig.

Een voorbeeld is een bedrijf dat klantenservice biedt via Twitter en bij iedere verandering van shift een Tweet plaatst om de lezers hiervan te informeren. Tweets als “Ok, de shift zit er op voor Dave. Iedereen een fijne dag gewenst! Mary zit nu achter de knoppen. Ik beantwoord al jullie tweets. Fijne avond iedereen!”

Ondanks dat het geen persoonlijk Twitter account betreft, is er toch sprake van een persoonlijke touch. Het geeft een ander gevoel dan een zakelijk Twitter account dat de melding “We beantwoorden uw vragen op Twitter, 24 uur per dag, 7 dagen per week”.

Wat bedrijven kunnen leren van bekende online persoonlijkheden - Slack

Het zien van social media als een community

Een social media manager heeft niet de touwtjes volledig in handen. Ook hij of zij zal zich moeten verantwoorden tegenover een leidinggevende. In hun werk zullen ze dan ook kritische vragen moeten stellen. Vragen als “Hoeveel mensen bezoeken dagelijks onze social media kanalen?”, “Hoeveel van deze bezoekers worden klanten?” en “Is de aandacht voor social media de tijd en geld waard?” schreeuwen om een antwoord.

Wanneer je het bekijkt vanuit het perspectief van het bedrijf, is dit allemaal goed te volgen. Je zult immers op een of andere manier moeten nagaan of alle creatieve inspanningen nut hebben.

Om te voorkomen dat alles aan het lot wordt overgelaten, hebben bedrijven een social media strategie. Hier houden zij zich strak aan waardoor alles van te voren wordt gepland. Helaas betekent dit voor veel merken dat social media puur wordt gezien als een platform voor marketing.

Het komt nauwelijks voor dat men de tip aan bedrijven geeft om social media te gebruiken om met klanten in contact te komen. In de meeste gevallen worden bedrijven overgehaald om social media te gebruiken om zo hun producten of diensten te sluiten. Omdat steeds meer mensen op social media te vinden zijn, wordt dit gezien als een buitenkans om meer exposure te krijgen voor advertenties.

Online persoonlijkheden zien social media echter als een manier om in contact met mensen te komen. Ze gebruiken social media als een platform waar al hun fans bij elkaar komen. Al vanaf het begin hebben zij ingezien dat social media een manier is om een community op te bouwen.

Bij merken zie je deze instellen nauwelijks. Zij zien social media als een manier voor klanten om met contact op te nemen, in plaats van uit te reiken naar mensen. Bedrijven zouden zich er goed aan doen om zich meer te richten op het creëren van een band en zich minder te richten op promotie.

De YouTube sterren hebben een belangrijke boodschap

Online persoonlijkheden die met YouTube en andere social media kanalen hun faam hebben vergaard, hebben een belangrijke boodschap. It’s about building a connection, stupid!

Mocht je het gevoel hebben dat je niet in verbinding staat met jouw doelgroep, volg dan snel een paar populaire YouTube kanalen en maak de schade ongedaan.

Krijg maandelijks advies van onze experts in uw inbox!

Ook meer uit de toekomst van uw bedrijf halen?

Livechat op uw website of in uw mail helpt potentiële
klanten te converteren naar kopende klanten.