Zeven tips voor het intern linken ten behoeve van content marketing SEO
Een discussie over intern linken mondt vrijwel altijd uit in een betoog over hoe gecompliceerd de materie is en tegelijkertijd hoe belangrijk het is voor de SEO. Iedereen is het echter mee eens dat intern linken voor elke webpagina van groot belang is.
Aan de ene hand is het concept voor iedereen goed te begrijpen. Er is dan ook geen reden om niet aan intern linken te doen. Aan de andere hand is de theorie achter het proces bijzonder complex.
Intern linken is zowel eenvoudig als complex. Het is tevens om verschillende redenen belangrijk voor de SEO van een website.
Dit artikel richt zich op het belang van strategisch intern linken voor content marketing SEO. Content marketing is één van de meest effectieve manieren om de SEO van jouw pagina te verbeteren en een verschil in het aantal bezoekers te zien.
De volgende zeven tips hebben betrekking op intern linken als onderdeel van een content marketing strategie.
Even kort… wat houdt intern linken precies in?
Lezers met ervaring binnen de wereld van online marketing of web-development kunnen direct doorgaan naar de tips. Voor de lezers die niet bekend zijn met de term of een opfrisser kunnen gebruiken, volgt hieronder een korte omschrijving van het begrip.
Een interne link verbindt een pagina van een website naar een andere pagina op dezelfde website. De bronpagina en doelpagina blijven hetzelfde.
Interne links worden om de volgende redenen toegepast:
- Het is een hulpmiddel voor de navigatie van de website.
- Het bepaalt de structuur en de hiërarchie van de website.
- Verdeelt de autoriteit van pagina’s gelijkmatig over de website
Over de manier waarop interne links een invloed hebben op de SEO van de pagina, zijn meerdere theorieën. De algoritmes die Google gebruikt voor het rangschikken van pagina’s zijn zeer complex en worden bovendien voortdurend bijgewerkt.
Het komt er, in het kort, op neer dat interne links de SEO-waarde van een website verbeteren. Interne links bieden een duidelijk pad voor webcrawlers, verlengen de sessies van gebruikers en creëren een hecht netwerk van pagina’s en posts.
Met de volgende zeven tips kun je interne links beter benutten zodat zij van grotere waarde zijn voor content marketing SEO.
Creëer grote hoeveelheden content
Als je meer interne links wilt plaatsen, dan heb je pagina’s nodig waar je deze links kunt plaatsen en pagina’s waar je naar kunt verwijzen. De eerste stap naar een effectieve strategie voor intern linken is een content marketing strategie.
Door meer pagina’s aan te maken, kun je meer links naar verschillende pagina’s plaatsen. Hierdoor neemt de effectiviteit van jouw interne link strategie toe.
Sommige websites kiezen ervoor om hun interne link strategie vorm te geven in een ingewikkelde en hiërarchische constructie van pagina’, content en formules voor het aantal links per pagina’s. In de praktijk zijn deze stappen echter niet nodig zolang je op regelmatige basis content blijft posten.
Maak gebruik van anchor-teksten
Het is verleidelijk om interne links te koppelen aan afbeelding. Daar is an sich niets op aan te merken, ware het niet dat bij deze vorm van linken vaak geen gebruik wordt gemaakt van een beschrijving met tekst. Het is niet de bedoeling de afbeelding de enige bron van links zijn.
Maak gebruik van anchor-teksten die zonder moeite in te passen zijn. Door de inhoud van deze teksten te optimaliseren lopen de zinnen niet meer waardoor de tekst minder leesbaar is. Denk niet al te veel na over de anchor-tekst. Selecteer een zin die past bij de interne link en koppel deze aan elkaar.
Ga voor diepe interne links
Dit betekent dat je wilt linken naar pagina’s die diep in de hiërarchie van de website te vinden zijn. Voorbeelden hiervan zijn blogposts of informatieve pagina’s.
Naar de volgende twee pagina’s wil je binnen een effectieve strategie in ieder geval niet linken:
- Homepage: Het doel van interne linken is het verbeteren van de SEO van de gehele pagina. Veel websites linken terug naar de hoofdpagina. Deze krijgt echter al genoeg aandacht.
- Contact pagina: Een veel gemaakte fout binnen content marketing is het toevoegen van contact informatie aan het einde van iedere post. Deze links voegen op het gebied van SEO echter weinig toe. De contact pagina is bovendien te vinden in het navigatiemenu.
Als je aan content marketing doet aangezien content marketing tot meer verkeer naar je website leidt, wil je inhaken op de vele posts en pagina’s die je publiceert. Link naar deze pagina’s zodat lezers keer op keer nieuwe informatie kunnen vinden.
Natuurlijke links zijn beter
De beste interne links zijn links die op een natuurlijke wijze in content geplaatst kunnen worden, zonder het geforceerd hoeft te worden.
Intern linken vereist een aanpak waarbij de lezer centraal staat. De content waarnaar je linkt zal interessant moeten zijn voor je lezer. De rest is bijzaak.
Een pluspunt van intern linken is dat het niet alleen de SEO van je website verbetert maar ook voor meer interactie met de klanten zorgt. Wanneer lezers een link zien die daadwerkelijk interessant is, dan zijn deze sneller geneigd om op de link te klikken. Als dit een interne link betreft, dan zal de bezoeker langer op de site verblijven en deze beter tot zich nemen.
Waar het op neer komt is dat je met deze aanpak het volgende aan de zoekmachines meedeelt: het doel van de link is zo belangrijk en relevant dat de bezoeker enkel op de link hoeft te klikken om naar de pagina toegenomen te worden. De taak om nuttige informatie te bieden weegt hoger dan de bezoeker koste wat het kost op de pagina te houden.
Content links geven een krachtig signaal aan zoekmachine als lezers dat de content waarnaar jij linkt van hoge kwaliteit is. Dit is wat de lezers graag zien. Intern linken is niet alleen nuttig voor jouw SEO maar ook bevorderlijk voor je lezers. Een goede content writer schrijft een verhaal. De links moeten in het verhaal passen, anders leiden ze van het verhaal af.
Gebruik relevante links
Intern linken wordt vaak moeilijker gemaakt dan het in de praktijk. Het is geen raketwetenschap. Toch zul je je er wel bewust van moeten zijn waar je naar linkt. Plaats geen link puur omdat dit volgens het SEO handboek moet. Link enkel naar content die betrekking heeft tot de bronpagina.
Stel dat je een pagina hebt over hondenvoer en een pagina over de nestelgewoonten van parkieten. Is het verstand om deze naar elkaar te linken?
Het antwoord op deze vraag is in de meeste gevallen negatief. De onderwerpen hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Een interne crosslink heeft de lezer niets te bieden.
Mocht je een pagina over voedsel voor parkieten hebben, dan wil je wel een link zetten naar de andere pagina over parkieten aangezien er een verband tussen de twee pagina’s te vinden is. Beide pagina’s gaan over parkieten.
Gebruik follow links
Een strategie voor linken waar veel over geschreven is, is het aanvinken van de “nofollow” optie voor het gros van de links op de pagina. Het idee hier achter is het leiden van al het verkeer naar een enkele pagina.
Het “nofollow” attribuut werd in 2005 geïntroduceerd door de zoekmachines met het doel dat dergelijke links geen invloed meer hebben op de ranking van de doelpagina in de zoekmachines. Deze maatregel werd ingevoerd om bepaalde vormen van online adverteren tegen te gaan waarbij de ranglijsten werden gemanipuleerd met behulp van een groot aantal links naar een website.
Alhoewel “nofollow” links zeker hun waarde hebben, wil je voor interne links juist jezelf weerhouden om deze attributen te gebruiken. Je wilt dat de linkwaarde van je website over en vrij van en naar de interne pagina’s vloeit in plaats deze te blokkeren met een “nofollow” link.
Plaats niet teveel interne links
Google geeft het advies om niet teveel interne links op je pagina te plaatsen. “Houd het redelijk”.
Maar wat is een redelijk aantal interne links op je pagina? Dat weet niemand.
Verschillende experts hebben getracht antwoord te geven op de vraag. Zelfs Matt Cutts, hoofd van het Google Webspam team, kan niet een definitief antwoord geven. Zijn gok is zo’n 100 links waarbij het in sommige gevallen geoorloofd is meer links te plaatsen.
Een 100 links op een pagina klinkt als een enorm aantal. Vergeet echter niet dat dit alle links op de pagina betreft. Ook de links in de navigatiebalk, header, footer en advertenties tellen mee. Je komt dus al snel op een honderd links uit.
Voor een post van 1.000 tot 1.500 woorden zijn de meeste kenners het met elkaar eens dat zo’n 3 tot 4 interne links voldoen. Maakt jou site niet gebruik van allerlei sidebars en andere features met links, dan kun je dit aantal opschroeven.
Zolang het aantal links dat je plaatst geen negatieve impact heeft op de gebruiker, is alles geoorloofd. Veel plezier met het plaatsen van linkjes naar de diepste krochten van jouw website. Wil jij een content marketer worden? Je zult dan dagelijks gebruik maken van interne links. Zorg er dus voor dat je intern linken onder de knie krijgt.