Ziet u ook zoveel live chats de laatste tijd?
Mensen hebben een natuurlijke voorkeur voor datgene dat ze vaker zien. De bovenstaande titel speelt hier op een slimme manier op in. Hij is, zoals u misschien al door had, geïnspireerd op de slogan van de nieuwe reclame van Hyundai: “Ziet u ook zo veel Hyundai’s de laatste tijd?”. Met deze slogan maakt Hyundai gebruik van twee psychologische fenomenen die ervoor zorgen dat consumenten meer aandacht krijgen voor Hyundai auto’s.
Frequency illusion
De reclame van Hyundai maakt gebruik van selectieve aandacht. De slogan stuurt de aandacht van mensen in het verkeer naar Hyundai’s in plaats van Audi’s en Volkswagens. Hierdoor lijken Hyundai’s daadwerkelijk vaker voor te komen dan andere auto’s, dit is de frequency illusion. Dankzij de titel van dit artikel zul je de komende tijd dus merken dat er steeds meer live chats te vinden zijn op websites, wat overigens ook zo is.
Confirmation bias
Het tweede fenomeen, de confirmation bias, houdt in dat men doorgaans meer aandacht heeft en meer waarde hecht aan informatie die overeenstemt met eigen ideeën en standpunten. Zodra je een Hyundai of chat ziet zul je dus denken: “Inderdaad, ik zie echt meer Hyundai’s en live chats!”. Dit komt namelijk overeen met het idee dat je is ingeprent dat er meer Hyandai’s op de weg zijn. Op deze manier houdt de confirmation bias de frequency illusion in stand en staan we positiever tegenover Hyundai’s omdat we ze vaker zien.
Live chat neemt echt toe
Door dit trucje uit te leggen snijden wij onszelf natuurlijk wel een beetje in de vingers, want op het moment dat men zich bewust is van dit proces daalt het effect ervan. Waar Hyundai in de reclame niet met cijfers aantoont dat er meer Hyundai’s op de weg rijden, kunnen wij wel aantonen dat het gebruik van chat toeneemt. Cijfers van Livechat Inc., een van de grootste softwareleveranciers op het gebied van live chat toont aan dat het aantal bedrijven dat Livechat Inc. software aanbiedt is gegroeid van 8.400 bedrijven in 2016 naar 13.500 bedrijven in 2017. Ook andere leveranciers als Zendesk, Intercom en LivePerson laten een toename zien in het aantal bedrijven en organisaties die kiezen voor chat.
Dus ook al is de titel een psychologisch marketing trucje, in het geval van live chat kan de suggestieve vraag in ieder geval worden bewezen.